Cruise Royal Caribbean – Rhapsody of the Sea – Barcelona naar Venetië

Afgelopen mei was het alweer zo ver. Ruim 2,5 jaar hadden mijn Amerikaanse vriendinnetje Hailey en ik het plan om een rondreis door Europa te gaan maken, en ineens vertrokken we al! Ik vond het van te voren best een uitdaging ik maar 1,5e week een roadtripje Europa te plannen. Nachttreinen en -bussen zijn er niet in overvloed, vliegen tussen de verschillende steden maakt het duur en aardig tijdrovend en een auto heb ik niet… Gelukkig kwam zij met het idee een cruise te gaan maken. Wat een fantastisch plan, dat was nog niet in mij opgekomen. Een mooie route had ze ook al gevonden, die kwam langs de steden die ze graag wilden bezoeken.

Rhapsody of the Sea van Royal Caribbean

Na een aantal dagen toerist in eigen land geweest te zijn, zijn we gevlogen naar Barcelona voor een 4-daagse tour.  Vanaf Barcelona zijn we op zondag opgestapt op de Rhapsody of the Sea van Royal Caribbean. Wat een prachtige boot. Vorig jaar heb ik gevaren met Norwegian Cruise Line

Aangezien het schip die dag aankwam vanuit Florida was het zwembad gesloten voor reiniging. Jammer dat we op de dag waarop we lang aan boord waren geen gebruik konden maken van het buitenzwembad. Het binnenzwembad met 2 jacuzzi’s was wel open en daar hebben we dan ‘s middags nog even lekker van genoten.

Eerst hebben we lekker gegeten. De 1e keer met zo’n buffet vind ik altijd een soort spannend. Wat hebben ze allemaal? En hoe smaakt het? Gelukkig, uiteraard, meer dan genoeg keus! Alles wat je ongeveer kunt bedenken is er wel. Vooral het verse fruit word ik altijd erg blij van!!

De hut

Onze hut was goed. We deelden een 3-persoonshut. We hadden 2 normale bedden en 1 opklapbedje aan de muur, wat gelukkig prima was. Ik was wat bang voor een ‘simpel’ bedje, maar deed niet onder aan een normaal eenpersoonsbed. Een ruime kast met voldoende hang- en legplek voor al onze spullen. De koffers pasten mooi onder de bedden en ook in de badkamer hadden we genoeg plaats om onze spullen neer te zetten.

Eten

Over het eten ben ik het meest te spreken!! Elke avond hebben we werkelijkwaar zalig gegeten!! Ik ben geen moeilijke eter en vind het al gauw goed, maar dit was echt zalig! Elke avond zaten we aan dezelfde tafel, waar ik van te voren niet zo’n voorstander van was.. maar aangezien wij de beste tafel van zo ongeveer het hele restaurant hadden (in n soort nisje zonder omringd te zijn door andere tafels) was het elke avond weer een feest daar aan te schuiven. De reden dat ze je in dezelfde plek willen houden is omdat je dan een vaste ober en ‘hulp-ober’ hebt, die je achteraf kunt beoordelen. Ook daarmee hadden we het erg getroffen! Een leuke man uit Nicaragua werd helemaal enthousiast toen ik hem in het Spaans vertelde dat ik zo graag naar zijn land zou willen gaan. We werden elke avond op onze wenken bediend. Hij maakte het avondeten nog leuker. Had altijd even tijd voor een wat langer praatje, en als wij laat waren speelden we nog n spelletje bingo (wat wij speciaal voor hem hadden gekocht omdat hij aangaf dat zo graag te spelen maar het spel niet kon krijgen..). Regelmatig hebben we extra voor- en nagerechten gegeten aangezien we niet konden kiezen van de kaart. Zalig, echt verrukkelijk!!

* Cannes – Monaco

Onze eerste stop was Cannes. Aangezien we een week voor de Formule 1-race in Monaco waren hebben we de trein gepakt vanaf Cannes naar Monaco (wat nog een uur duurt).

* Rome

De tweede stop die we maakten was in Italië, Rome. Voor mij de 2e keer, maar voor mijn american friends de 1e keer. We waren gedockt in Chevicavechi, nog ruim 2 uur rijden naar Rome. Als arrangement via de boot hadden we de bus al geboekt. We hebben het Vaticaan bezocht, de St. Pieter alleen van buiten gezien, een bezoek gemaakt aan de Trevi-fontein en hadden een tour met gids in het Colloseum. Veel gedaan in 1 dag, maar je zal wel moeten. Een goede indruk van de stad. Uiteraard ook gesmuld van het heerlijke Italiaanse ijs.

* Naples – Capri

Dag 3 verbleven we ook in Italië. We legden aan in Napels vanaf waar je verschillende tours kunt maken. Mijn friends wilden graag capri bezoeken. We pakten een boot vanaf de haven die ons in 1,5 uur varen naar Capri bracht. Een schattig klein eilandje met een mooie kustlijn.  Helaas was het de enige dag van onze vakantie waarop het goed bewolkt was, waardoor we de kustlijn niet ervaarden als bijzonder mooi. Het eiland zelf is ook niet geweldig interessant. Wanneer je Capri bezoekt met prachtig weer is het fantastisch om te genieten van het strand en het heldere water. Dan is het leuk even het eiland over te gaan (met de locale bus naar boven en met de funicular naar beneden). Nu moesten wij het eigenlijk andersom doen. Dat was jammer. We hadden 6 uur te vullen en dat was eigenlijk veel te veel tijd.

Voordat we weer terug het bootje naar Napels op moesten kochten we een flesje limoncello (wat daar vandaan komt), en zijn we op n bankje gaan zitten en gaan wachten… Gelukkig brak het zonnetje nog een beetje door en konden we toch nog een glimp opvangen van de prachtige kuststrook.

* Catania

Stop 3 was op Sicilië, in Catania. Wat een leuke stad! Van te voren had ik wel wat dingen opgezocht, maar de stad verraste mij enorm. Een mooie oude stad om doorheen te struinen. Schattig straatjes, leuke pleintjes, mooie gebouwen. We hebben een aantal uur gedwaald door de stad en ook hier genoten van het Italiaanse ijs. Redelijk op tijd waren we weer aan boord om nog even te genieten van het zwembad!

* Dag op zee

De volgende dag was een dag op zee. Helaas hadden we erg veel wind dus was het boven op her dek niet mega aangenaam. We zijn de dag rustig begonnen en hebben lekker uitgebreid gebruncht. S middags een spelletje Domino gespeeld met onze vaste ober uit Nicaragua. 1 van de eerste avonden kwam we er achter dat hij graag domino speelt maar geen spel aan boord had. Wij hebben voor hem een doosje gekocht en aangezien mijn friends ook domino spelen hebben we een tijd zitten spelen, leuk! S avonds nog genoten van een zalig diner en een leuke afsluiter met het personeel na het eten.

* Venetië

Zaterdag legden we vroeg aan in Venetië. Om 9:00 gingen we van boord en hebben we nog kunnen genieten van een paar uur in de stad. Die wel erg druk is… Maak zeker voor mensen wanneer ze er voor het eerst komen een bijzonder leuke stad. Een laatste lekkere Italiaanse pizza maakte een eind aan een zalige vakantie.

Ik kan echt iedereen aanraden eens een cruise te maken. Wat ik het fijne vind aan deze manier van reizen is dat je amper merkt dat je onderweg bent. Je hebt al je spullen georganiseerd en hoeft weinig zelf op de tijd te letten. Royal Caribbean vond ik een prima rederij. Het eten was goddelijk, onze hut prima, het personeel overal super vriendelijk en behulpzaam en de Rhapsody of the Sea vol met faciliteiten om van te genieten!

62 gedachten over “Cruise Royal Caribbean – Rhapsody of the Sea – Barcelona naar Venetië”

1. Wat een leuke trip moet dit geweest zijn! Ik heb nog nooit een cruise gedaan en aan de ene kant lijkt het mij niks, aan de andere kant wil ik het graag proberen en lijkt het me heel leuk. Deze cruise klinkt echt super!

1. Het is idd een zeer leuke en ook makkelijke manier van reizen. Sinds we in 2009 onze eerste cruise gemaakt hebben, zijn we er zo verknocht aan geraakt dat we niets anders meer doen. Volgende maand vertrekken we op cruise van Venetië naar Durban, via het Suez Kanaal naar Israël, Jordanie, Seychellen, Mauritius om te eindigen in Durban. Daar vliegen we nog effe door naar Kaapstad om dit te verkennen gedurende 5 dagen.
        Wil je meer weten over cruisen, tips en tricks om er het maximale uit te halen, kan je een kijkje nemen op onze blog die we sinds kort opgestart hebben. https://www.cruiseworlddiscovering.eu/

1. Wat onwijs gaaf!! Super dat jullie er al zoveel hebben gemaakt. En de volgende klinkt ook zeker niet verkeerd! Ik ga eens n kijkje nemen op jullie website!

2. Leuk om te lezen! Mijn vriend en ik hebben het er wel eens over, een cruise maken. Maar dan vraag ik me altijd af of dat niet een ‘ouwe lullendingetje’ is en je tussen hele suffige types zit. Haha! Maar door jouw blog krijg ik weer een positiever beeld! 🙂

3. Ik heb ruim tien jaar geleden een cruise gemaakt met mijn ouders…dat was wel een ‘oude lullenboot’ 😉 Ik vond het hartstikke leuk hoor want ik was voor de eerste keer buiten Europa (Cariben) maar ik weet niet of ik het een tweede keer zou doen. Gelukkig is het tegenwoordig iets minder formeel en gaan steeds meer jongeren cruisen. Tijden veranderen…gelukkig.

4. Wel heel leuk om zo meerdere bestemmingen op 1 reis aan te doen. Maar persoonlijk is een cruisereis niets voor mij. Ik heb het ook niet geprobeerd hoor

5. grappig..gisteren zeiden manlief en ik nog tegen elkaar:eeen cruise lijkt me nou echt helemaal niet leuk. En dan zo’n enthousiast verhaal1

6. Mooie route. Ik ben ook altijd benieuwd, hoe mensen een cruise ervaren. Zelf heb ik 5 jaar als wijnstewardess op een cruiseschip gewerkt en dan zie je dus de andere kant. Misschien moet ik toch ook eens zelf als passagier meegaan. Je maakt me wel enthousiast 😉

1. Wat leuk dat je dat hebt gedaan! Ik heb er nog wel eens over gedacht om op een cruiseschip te gaan werken, maar toch eigenlijk nooit geprobeerd…

7. Mijn hele reactie weg 🙁 Ik vertelde dat ik ooit een cruise had willen maken, maar dan als huwelijksreis en dan ook echt een paar weken. Maar dat kostte bakken met geld en uiteindelijk toch gekozen voor een reis langs de Westkust van Amerika. Wel met een Hummer – free upgrade – dat dan weer wel. Was fantastisch. Maar die cruise dat zie ik ook nog steeds wel zitten. Klinkt als een hele leuke vakantie.

8. Leuk idee om voor een cruise te kiezen! Ik hoorde dat de cruises in het Noorden ook heel fijn zijn, met Denemarken, Zweden, Noorwegen, IJsland… Vier dagen voor Europa is natuurlijk wel weinig. Wat doe je met Londen, Parijs, Brussel, Berlijn, Wenen? Ook allemaal de moeite. Maar zoals je zegt: het vervoer kost tijd en geld. De boot is een fijne manier om ook van de verplaatsing te genieten.

9. O op dit moment ben ik in Cannes. Een cruise, ondanks dat ik dit nog nooit gedaan heb, lijkt het me een hele fijne manier van reizen. Leuk geschreven ook hoor meid.

10. Dat klinkt als een leuke vakantie! Ik weet niet of ik zelf met een cruise zou gaan, omdat je dan echt geen kant op kan als je aan het varen bent. Aan de andere kant zie je wel veel van de wereld in een korte tijd op deze manier.

11. Pingback: Vakantiedagen - hoe plan je die tactisch in en hoe bespaar je op je dagen?